1. خانه
  2. »
  3. اطلاعات عمومی
  4. »
  5. گزارشی از مهمترین اقدامات انجمن صنفی شرکت‌ های حمل‌ و نقل ریلی در سال 1400

گزارشی از مهمترین اقدامات انجمن صنفی شرکت‌ های حمل‌ و نقل ریلی در سال 1400

دبیر انجمن صنفی شرکت‌ های حمل‌ و نقل ریلی و خدمات وابسته گفت: این انجمن سال گذشته، همچون همه سال‌ هایی که از آغاز فعالیتش می‌گذرد، کوشید در کنار شرکت‌ های عضو خود و با همکاری آنها، باری از مشکلات متعدد این صنف بردارد تا به‌نحو احسن به‌ عنوان نماینده بخش خصوصی در جهت بهبود وضعیت حمل‌ و نقل ریلی کشور گام بردارد.

به گزارش تین نیوز، سبحان نظری این مطلب را در گفت و گو با خبرنگار ما و در پاسخ به پرسشی درباره مهمترین اقدامات انجمن صنفی شرکت‌ های حمل‌ و نقل ریلی در سال 1400 بیان کرد.

وی با اشاره به این که انجمن صنفی شرکت‌ های حمل‌ و نقل ریلی و خدمات وابسته در سال 1400، بیست سالگی خود را جشن گرفت، افزود: این انجمن طی دو دهه گذشته به عنوان مهمترین و معتبرترین نهاد صنفی در حمل و نقل ریلی کشور، در جهت حمایت و صیانت از حقوق اعضای خود و ایجاد یکپارچگی و انسجام بین آنها فعالیت نموده و با بهره‌ گیری از ظرفیت‌ های علمی، مدیریتی، تجربی و مالی اعضا، به‌ کارگیری ظرفیت‌ های قانونی کشور و ایجاد تعامل سازنده بین بخش خصوصی ریلی و نهادهای حاکمیتی، حداکثر تلاش خود را برای بهبود فضای کسب‌ و کار و توسعه حمل‌ و نقل ریلی به‌ کار بسته است.

نظری عنوان کرد: در ابتدای تاسیس این انجمن، 11 شرکت بخش خصوصی که عمدتا در حوزه مسافری ریلی و خدمات وابسته مربوط به آن فعالیت می‌ کردند، اعضای آن را تشکیل می‌ دادند. امروزه تعداد اعضای این نهاد صنفی به 104 شرکت رسیده که متشکل از 31 شرکت حمل‌ و نقل ریلی باری، 11 شرکت حمل‌ و نقل ریلی مسافری، 7 شرکت لکوموتیوی، 20 شرکت فورواردری و 35 شرکت خدمات وابسته هستند.

او تاکید کرد: در سال گذشته صنعت حمل‌ و نقل ریلی در برخی حوزه‌ ها مانند حمل بار ترانزیت و همچنین بخش مسافری رشد داشت، البته باید توجه داشته باشیم هر چند که در نیمه دوم سال 1400 تعداد مسافران جابجا شده و همچنین شاخص مسافر-کیلومتر افزایش پیدا کرده اما این بخش همچنان نتوانسته به شرایط عادی پیش از همه‌ گیری ویروس کرونا بازگردد و در طول دو سال گذشته بخش خصوصی حمل‌ و نقل ریلی مسافری دچار زیان چشمگیری شده است.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌ های حمل‌ و نقل ریلی و خدمات وابسته در عین حال خاطرنشان کرد: اما در حوزه حمل بار داخلی و نیز نیروی کشش، صنعت حمل‌ و نقل ریلی سال سختی را پشت سر گذاشت. جمعیت ناوگان ریلی باری سال گذشته نزدیک به 3.5 درصد نسبت به سال 1399 رشد داشته است، با این حال تن-کیلومتر بار داخلی حمل شده و متوسط بهره‌وری واگن‌های باری به ترتیب حدودا 15 و 18 درصد افت داشته‌ اند.

وی گفت: در حوزه نیروی کشش نیز هر چند که در نیمه دوم سال 1400 افت تعداد لکوموتیوهای در سرویس کنترل شد اما مالکان لکوموتیوهای خصوصی به دلیل رسوب مطالباتشان نزد راه‌ آهن، بغرنج‌ ترین وضعیت خود را در سال گذشته تجربه کردند.

نظری افزود: در حوزه نیروی کشش انجمن مکاتبات متعددی را برای پیگیری پرداخت مطالبات وصول نشده شرکت‌ های عضو با شرکت راه‌ آهن انجام داد. اقدام دیگر انجمن برای حل مشکلات این حوزه، پیگیری تشکیل شرکت مشترک بازرگانی میان شرکت‌ های مالک لکوموتیوی جهت انعقاد قراردادهای مستقیم با شرکت‌ های مالک واگن در راستای تسهیل وصول درآمد شرکت‌های لکوموتیوی با حذف راه‌ آهن به‌عنوان واسطه بوده است.

وی عنوان کرد: در بخش مسافری ریلی نیز به‌ دنبال پیگیری‌ ها و انجام مکاتبات متعدد انجمن با مراجع مختلف قانونی در خصوص حمایت از این بخش در دوران همه‌ گیری ویروس کرونا تسهیلاتی به شرکت‌ های مسافری ریلی تخصیص داده شد. برخی از این شرکت‌ ها این تسهیلات را دریافت کردند و برخی دیگر متاسفانه به‌ دلایل مختلف قادر به اخذ آن نشدند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌ های حمل‌ و نقل ریلی و خدمات وابسته ادامه داد: مشکل اساسی بخش مسافری ریلی آن است که این بخش همواره با فشار نرخ‌ گذاری دولتی مواجه بوده است. بنا به سیاست‌ های دولتی اجازه افزایش منطقی قیمت‌ ها متناسب با هزینه‌ های شرکت‌ ها به آن‌ها داده نمی‌ شود.

نظری تاکید کرد: انجمن سال گذشته پیگیری‌ هایی را در جهت افزایش قیمت بلیت مسافری انجام داد. باید توجه داشت که اگر اجازه افزایش قیمت بلیت با شیب ملایم و به اندازه تورم به شرکت‌های مسافری اعطا می‌ شد، این شرکت‌ ها با وضعیت بغرنج فعلی مواجه نمی‌ شدند.

وی گفت: یکی از مهمترین مشوق‌ هایی که برای جذب سرمایه‌ گذار خصوصی در بخش باری و مسافری تعریف شده ماده 12 قانون رفع موانع تولید است. تفسیر این ماده قانونی به زبان ساده این است که اگر با سرمایه‌گذاری انجام شده، بار یا مسافر از جاده به روی ریل انتقال یابد، کاهش مصرف سوخت اتفاق افتاده و مبلغ مابه‌التفاوت قیمت حاصل از صرفه‌ جویی در مصرف سوخت بر اساس قیمت فوب خلیج فارس تا زمانی که اصل سرمایه‌ گذاری مستهلک شود از جانب دولت به سرمایه‌گذار پرداخته خواهد شد.

او افزود: این ماده قانونی در سال 1393 تصویب شده و تا سال 1400 اعتبار داشته است. یکی از مهم‌ترین اقدامات انجمن در سال گذشته پیگیری تسریع در پرداخت مطالبات موضوع این ماده و همچنین تمدید این ماده برای سالیان بعد بوده است.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌ های حمل‌ و نقل ریلی و خدمات وابسته د رادامه از جمله اقدامات مهم انجمن در سال 1400 به طور خلاصه به شرح زیر برشمرد:

– برگزاری جلسات مشترک هیئت مدیره و دبیر انجمن با مدیران ارشد راه‌ آهن ج. ا. ا.، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه، مجلس شورای اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شورای رقابت و سایر نهادهای دولتی و حاکمیتی برای تحقق حداکثری مطالبات صنفی

– برگزاری جلسات کارشناسی با مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان بخش‌های حمل بار، حمل مسافر، لکوموتیو، ترانزیت، سازندگان ناوگات و تجهیزات ریلی و با همراهی دبیر انجمن

– تشکیل کارگروه حمل‌ و نقل بین‌المللی انجمن به‌ منظور بررسی و پیگیری تخصصی موضوعات مربوط به رگولاتوری حمل بین‌ المللی کالا، تعرفه‌ گذاری نرخ خدمات ترانزیت، حل اختلافات داخلی و…

– پذیرش عضویت پیمانکاران خط و ابنیه ریلی در میان شرکت‌های تازه وارد انجمن

– تعیین نرخ‌ های پایه کارشناسی خدمات حمل بار ریلی در کارگروه‌ های مالکین واگن‌ های لبه‌بلند؛ لبه‌کوتاه و مخزن‌دار

– پیگیری موضوع واکسیناسیون کارکنان شرکت‌ های عضو

– تهیه فهرست بهای تعمیرات ویژه واگن‌ های باری و مسافری با همکاری انجمن صنفی پیمانکاران

– تهیه فهرست بهای تعمیرات اساسی واگن‌ های باری و مسافری با همکاری انجمن صنفی پیمانکاران

– پیگیری افزایش بی‌ رویه قیمت چرخ و بانداژ با تعامل مثبت و سازنده با سازندگان داخلی در فضای انحصاری ایجاد شده در قالب برگزاری جلسات هماهنگی و بازدیدهای کارشناسی جهت ایجاد تفاهم مابین شرکت‌ های مالک ناوگان و سازندگان قطعات و نهایتا ایجاد توافق روی نحوه سفارش و قیمت‌ گذاری

– مشارکت فعال در حل و فصل اختلافات اعضا

– دفاع از حقوق شرکت‌ های عضو در کمیسیون عالی سوانح توسط نماینده انجمن

– پیگیری دریافت خسارات وارده به ناوگان بخش خصوصی ناشی از سهل‌ انگاری و قصور ماموران راه‌ آهن

– پیگیری دریافت خسارات وارده به شرکت ها در مورد سرقت ادوات ناوگان و محمولات آنها

– اعلام نظرات درباره برنامه پنج ساله هفتم توسعه زیر بخش ریلی به نهادهای ذیربط از جمله مرکز پژوهش‌ های مجلس

– اعلام نظر در تدوین و تنظیم آیین‌نامه های اجرائی از جمله: قرارداد بهره‌ برداری ریلی، آیین‌نامه حدود مسئولیت شرکت‌ ها و آیین‌ نامه نیمه عمر واگن‌ ها

– شرکت در جلسات هیئت‌ های حل اختلاف مالیاتی

– شرکت در جلسات اجرایی آیین‌ نامه رسیدگی به تخلفات مأموران قطار و خدمات ایستگاهی

– مشارکت در تهیه فهرست ایستگاه‌ های نیازمند استقرار گروه تعمیرات ویژه

– همکاری با شرکت‌ های عضو انجمن در جذب نیروی متخصص

– استفاده از پایگاه‌ های رسانه‌ ای انجمن در انتشار اخبار توفیقات و دستاوردهای شرکت‌ ها

– تقویت بخش گزارش‌ های آماری و تحلیل‌ های کارشناسی انجمن

– تغییر محتوا و فرم فعالیت‌ های رسانه‌ ای انجمن در نشریه ندای حمل‌ و نقل ریلی و سایر پایگاه‌ های اطلاع‌ رسانی

– تقویت روابط عمومی انجمن